Uno alla volta: le dimissioni del board di Philosophy & Public Affairs.

E’ di ieri la comunicazione che l’editorial board della rivista Philosophy & Public Affairs si è dimesso in massa.

Il gruppo di Editors e l’Editorial Board hanno deciso di fondare una nuova rivista con Open Library of Humanities che comincerà ad accogliere contributi da settembre 2024.

La rivista Philosophy & Public affairs è pubblicata dall’editore Wiley. Queste le motivazioni dei dimissionari: alti costi di sottoscrizione sempre più alti (in maniera ingiustificata), creazione di disuguaglianze dovute alla introduzione di APC elevate e insostenibili per molte parti del mondo

We take this step because we believe that scholarly journals—including our own—serve important purposes, and that these purposes are not well-served by commercial publishing. For three decades now, academic journals have suffered from their ownership by for-profit publishers, who have exploited their monopoly position to sharply raise prices, unduly burdening subscribing libraries and shutting out other institutions and individuals from access to research. The recent rise of the author-funded “open access” model has only reinforced academic inequality, since scholars with access to fewer resources are unable to pay the fees that make their work freely accessible; it has also incentivized commercial publishers to try to publish as many articles as possible and so to pressure rigorous journals to weaken or abandon their quality controls.

Sempre più spesso avviene questa presa di coscienza da parte delle comunità di ricerca che sentono di avere un ben precisa responsabilità nei confronti dei colleghi e della scienza stessa, in un sistema in cui si avanza nella propria carriera solo pubblicando in sedi editoriali che hanno costruito la propria reputazione sul lavoro della comunità stessa creando percorsi obbligati per i giovani ricercatori.

If diamond open-access journals are so good, why are they not already dominant? Partly because we all have day jobs and transitions take time. In addition, our careers depend on publishing in journals with name recognition, reputation, and high impact factors. These publications are now typically owned by commercial publishers. Colleagues often cannot afford to take a chance on untested journals. This is why, as editors of one of the leading journals in our field, we feel a strong responsibility to move toward a new, better,arrangement.

Uno alla volta. Un cambiamento lento ma costante quello a cui assistiamo in questi ultimi anni.