The situation has become appalling’: fake scientific papers push research credibility to crisis point

By in ,

Agghiacciante viene definita la situazione della comunicazione scientifica dall’articolo uscito qualche tempo fa sul Guardian

Il 2023 ha fatto superare le 10mila retractions considerate però solo la punta dell’iceberg. Certamente le politiche messe in atto in molti paesi hanno contribuito al verificarsi della legge di Goodhart (quando una misura diventa target cessa di essere una buona misura).

Il governo cinese paga i ricercatori per pubblicare nei top journals. In indonesia i ricercatori sono obbligati a pubblicare una parte dei loro lavori in inglese (con una conoscenza dell’inglese molto scarsa o limitata). In SudAfrica si chiede ai ricercatori di pubblicare parte dei lavori in riviste indicizzate.

Dal report di ANVUR 2023:

Nell’analisi della posizione della ricerca italiana nel contesto internazionale, soprattutto con riferimento all’aumento della quota di produzione del sessennio 2016-2021, è probabile che una spinta significativa l’abbiano data le regole e le procedure per l’abilitazione scientifica nazionale al ruolo di professore universitario.

Una recente analisi ci riporta invece un dato diverso e preoccupante. L’Italia è al 7. posto al mondo per numero di retractions. Questo il commento di Dorothy Bishop sulla situazione della comunicazione scientifica:

“The level of publishing of fraudulent papers is creating serious problems for science. In many fields it is becoming difficult to build up a cumulative approach to a subject, because we lack a solid foundation of trustworthy findings. And it’s getting worse and worse”

The practice has since spread to India, Iran, Russia, former Soviet Union states and eastern Europe, with paper mills supplying ­fabricated studies to more and more journals as increasing numbers of young ­scientists try to boost their careers by claiming false research experience. In some cases, journal editors have been bribed to accept articles, while paper mills have managed to establish their own agents as guest editors who then allow reams of ­falsified work to be published.

I paper mills stanno inquinando la ricerca in maniera massiva.

The products of paper mills often look like regular articles but are based on templates in which names of genes or diseases are slotted in at random among fictitious tables and figures.

La tempesta perfetta

The problem is that in many countries, academics are paid according to the number of papers they have published.

“If you have growing numbers of researchers who are being strongly incentivised to publish just for the sake of publishing, while we have a growing number of journals making money from publishing the resulting articles, you have a perfect storm,” said Professor Marcus Munafo of Bristol University. “That is exactly what we have now.”

“People are building careers on the back of this tidal wave of fraudulent science and could end up running scientific institutes and eventually be used by mainstream journals as reviewers and editors. Corruption is creeping into the system.”